שנת בר מצווה מלאת ערכים

עקבתם בשקיקה אחרי הפוסטים על פעילות שנת המצווה של יאיר בפייסבוק, בפוסט הזה ריכזתי את כל הרעיונות והסיפור יחד

אחרי שאחותו הגדולה נהנתה מפעילות שנת מצווה כזו מיוחדת, ברור שנשקיע גם בפעילות שנת מצווה של יאירוש, נכון?

אז מסתבר שלתכנן פעילויות של שנת מצווה לבחור מתבגר כשאת לא היית בחור מעולם זה קצת מאתגר. אבל אמא משקיעה כמוני לא תיתן לזה לעצור אותה כמובן. מתוך האתגר הזה אתן לכן טיפים לאיך לתכנן פעילות כזו בעצמכן. 

כשהתחלתי לתכנן נעזרתי בקבצים ששמרתי מהתכנון של תהל, אז תוכלו להיעזר גם בפוסט הזה וכם בפוסטים הקודמים שלי בנושא.

דבר ראשון צריך עוגן- תאריך יעד שאליו מתכווננים עם בסיס של התכנית. אצלי זו היתה מסיבת יומולדת 12 של יאיר, שבה הצגנו למשפחה את משימות #ערכים שתכננתי.
לשם כך הכנתי לו אלבום מיוחד לשנה הזו, בעבודת יד. האלבום מכיל מקום למלא את כל מה שצריך על החוויות של השנה המיוחדת הזו- מקום לכתוב, לשמור מזכרות וגם תמונות מכל משימה, ואליו צירפתי קופסא מעוצבת לשמירה על המעטפות והכרטיסיות שיקבל.

אלבום מעוצב לפעילות ערכים שנת בר מצווה עיצוב וצילום אפרת שיין
אלבום מעוצב לפעילות ערכים שנת מצווה עיצוב וצילום אפרת שיין
אלבום מעוצב לפעילות ערכים שנת מצווה עיצוב וצילום אפרת שיין
אלבום מעוצב לפעילות ערכים שנת מצווה עיצוב וצילום אפרת שיין

השלב הבא בתכנון- לבחור ערכים. ישבתי וחשבתי אילו ערכים חשוב לי להעביר ליאיר, ומה חשוב לי לחזק אצלו. ביררתי עם בני המשפחה המורחבת מי רוצה ויכול לקחת חלק בפעילות אחת במהלך השנה, והכנתי קובץ אקסל עם רשימת ערכים פוטנציאלים ובני משפחה שאישרו השתתפות.

לשמחתי גם הפעם כמעט כל בני המשפחה המורחבת שמחו לקחת חלק בפעילות, להכיר את יאיר יותר לעומק, וליצור יחד רגעים מיוחדים שייזכרו לתמיד.

באותו קובץ הכנתי רשימה של משימות. חלק מהן כבר ידעתי מראש שחשוב לי שיעשה, כמו למשל ביקור בכותל ובכנסת, תכנון טיול וקמפינג למשפחה המורחבת ועוד. כשהכל מול העיניים באקסל אפשר לשחק עם התאים ולהזיז אותם עד שהם מסתדרים כמו פאזל, שבו יש התאמה בין הערך, הפעילות ומי שמשתתף בה.

איך לבחור משתתפים? תחשבו על פעילות שיהיה לאותו אדם קל לעשות, ושהיא תשתלב בחייהם או תתאים לאופי שלהם. למשל קרוב/ת משפחה עם זיקה לדת יכול/ה לעשות משימה שקשורה למסורת. מישהו/י שמבשל טוב יכול/ה לעשות משימה שקשורה לשורשים תרבותיים קולינריים. מישהו/י יצירתי/ת משימה שקשורה ליצירה או אמנות וכו׳.

הערך הראשון – חריצות, עם סבתא יואלה. המשימה התקיימה בדיוק חודש לפני יום ההולדת של יאיר בגלל אילוצים שלא תלויים בנו, מזל שסבתוש כזו זורמת. סבתא יואלה צירפה את יאיר אליה ליום עבודה מפרך בדוכני האוכל ביום שישי. כיוון שהם יצאו לעבוד בשעה 5:00 בבוקר, יאיר הלך לישון אצל סבתא יום קודם. וכיוון שהדוכן שסבתא עבדה בו נסגר כמה ימים לאחר מכן, זהר הצטרפה אליהם וגם עבדה קצת במכירת אוכל, כדי שגם היא תספיק ליהנות מהחוויה.
פעילות שנת מצווה. ערך חריצות- עבודה בדוכן אוכל

הערך השני – יצירתיות– בשיתוף עם דודה שרון ובנות הדודות שירה ומאיה. גם תהל ואני הצטרפנו למשימה, ויצאנו איתם לסיור גרפיטי מדליק בשכונת פלורנטין בתל אביב, בשילוב סדנת יצירה.

למדנו שגרפיטי הוא כל אמנות שנמצאת בחוץ ולא קיבלה אישור להיות שם – הדבקה, יד חופשיץ, ושבלונות. יש אמני גרפיטי מסוים שונים- רייטרים שכותבים בכל מקום, וציירים שלא יציירו על בניין חדש ויפה, ושיש גם כאלו שמשלבים ציור וכתיבה.

אחרי הסיור יצרנו אמנות גרפיטי על דפים וגם על  ״מטקות״ עץ- אנחנו הכנו שלטים לדלת, שכיום תלויים אצל יאיר וזהר בחדרים, וקינחנו בארוחת בוקר מפנקת בבית קפה.

פעילות שנת מצווה. יצירתיות- סיור וסדנת גרפיטי
פעילות שנת מצווה. יצירתיות- סיור וסדנת גרפיטי

הערך השלישי– הכרת הטוב, עם דודה אופירה ובנות הדודות נועה ויערה.

הבילוי התחיל ביום שישי, כשהוא הצטרף אליהן לארוחת ערב ושינה. למחרת נסעו לתערוכת השעווה בארנה הרצליה ("הנבחרים"), לארוחה מפנקת בנאפיס, ואז- גולת הכותרת-
סדנת הכרת הטוב שהעבירה הילה הדסה.
נושא הסדנה היה לראות את האור שבי ובאחר, הכרת הטוב שבי ובחיי, שפה חיובית ו"משחקים" עוקפי חשיבה עם קלפים מותאמים לגיל של הילדודס.
בין השאר הם נתנו אחד לשנייה מתנות של מה הם חושבים אחד על השנייה ואת הטוב שהם רואים בחברתם, קיבלו דפי צביעה מקסימים וגם מחברות הודיה אישיות.
אחרי הסדנה זהר ואני הצטרפנו אליהם (ליאור ותהל לא יכלו להגיע) והתפנקנו בפיצה מושלמת, וגם זהר קיבלה מחברת תודות משלה 🙂

הערך הרביעי – תושייה, עם הדודים קרן ומיקי ובני הדודים רועי ועדי (אלעד בצבא, אז לא יכל להצטרף).

קרן ומיקי לקחו את שלושת המוקסיטרים לחדר בריחה מהמםםםם בשם ״ספר הצללים״, שם הם הצליחו לחסל את הרוחות, להציל את עץ החיים ולשחרר אל סלינה לעולם.
אחרי חיסול והצלה שכאלו, חייבים להחזיר אנרגיות אז קינחו בארוחה מפנקת ב״גומבה״.
פעילות שנת מצווה. תושייה- חדר בריחה
הערך החמישי – אחריות, עם הדודים אביטל ויוסי, ובעיקר עם ה״תינוק״ שלהם- הכלב פאקו.
כחלק מהמשימה יאיר למד להיות אחראי למישהו אחר, לטפל בו ולהיות אחראי עליו גם לבד.
במשך כל החודש יאיר קיבלת מאביטל ויוסי הדרכות תיאורטיות ומעשיות על איך לטפל בפאקו, כולל האכלה, טיולים ועוד. בתום התקופה הוא עשה עליו דוגיסיטר למשל כמה שעות לבד, וקיבלת תעודת אחריות על הצלחתו במשימת האחריות.
 
 
פעילות שנת מצווה. ערך אחריות
הערך השישי – התנדבות ועזרה לזולת, עם סבא אלי. סבא מתנדב באופן קבוע ב״בית האזרח הותיק״ בבת-ים בסיוע לקשישים. יאיר הצטרף אליו ועזר להם לתפעל מחשבים ולהשתמש בהם, בעיקר במשחקי פאזלים וקלפים. על הדרך למד גם קצת על סבלנות :)
בסיום המשימה צעדו 1.5 ק״מ עד למצבה בבת ים, שם מונצח הדוד של סבתא יואלה, שנפל בהגנה על העיר, וקינחו בחנות ממתקים מפנקת.
פעילות שנת מצווה. ערך התנדבות
הערך השביעי– אהבת הארץ. דוד אריאל ויאיר תכננו וארגנו טיול קמפינג מושלם למשפחה המורחבת במשך סופ״ש שלם בפסח, כולל לינה, משימות, חידון, משחקים, סיור מודרך ועוד.
יחד הם עשו תחקיר על מקומות, פעילויות, הדרכות ועוד, וארגנו סופ״ש מושלם, מלא בפעילויות שחלקן הפעילו גם אותנו, חלקן הפתיעו אותנו, מחלקן למדנו, ובעיקר נהנינו בטירוףףףףף.
ישנו ב״חאן נעמא״. את הארוחות הכנו לפי חלוקה לקבוצות, עם חומרי הגלם והציוד שיאיר ואריאל קנו מראש.
רוב המסלולים היו ברכב, כדי שסבא וסבתא יוכלו להיות חלק מהם בקלות.
ההדרכות על המקומות שביקרנו בהם הועברו גם ע״י שני המתכננים האלופים, וגם ע״י חלק מבני המשפחה (אבא של יאיר, תהל אחותו הגדולה, דודים ודודות- אביטל, יוסי, אופירה, איה,  וגם בת הדודה נועה).
למדנו על שושנת הרוחות ואיך להשתמש במצפן, הכנו מצות כשרות לפסח (עם טיימר שבדק כמה זמן לישה וכמה זמן חלף בין יצירת הבצק לבין האפייה שלהן על הסאג׳), שיחקנו במשחקי שירים, כיאה לילד מוסיקלי כמו יאיר, וגם חידון שנעשה בזמן הנסיעה כשכולנו מתקשרים באמצעות מכשירי קשר.
הטיול היה רצוף בפעילויות מדליקות בנושא של 10 המכות, עם תחרויות נושאות פרסים וכללי בטיחות שהושרו לנו לפי מנגינת אחד מי יודע. פעילויות ברוח 10 המכות (הפירוט בהרחבה בפוסט בפייסבוק שלי).
פעילות שנת מצווה. ערך אהבת הארץ - ארגון ותכנון קמפינג משפחתי. שימוש במצפן
פעילות שנת מצווה. ערך אהבת הארץ - ארגון ותכנון קמפינג משפחתי
פעילות שנת מצווה. ערך אהבת הארץ - ארגון ותכנון קמפינג משפחתי. סיפור בהמשכים
פעילות שנת מצווה. ערך אהבת הארץ - ארגון ותכנון קמפינג משפחתי. שושנת הרוחות
פעילות שנת מצווה. ערך אהבת הארץ - ארגון ותכנון קמפינג משפחתי. שני המתכננים
הערך השמיניסבלנות עם דודה איה. כדי לחזק את שריר הסבלנות לא גילינו לו מה המשימה ממש עד הרגע האחרון.
המשימה התחילה בהרכבה של פאזל יפהיפה ומאתגר, שמורכב מחלקי עץ בצורת חיות שונות. מאחורי הפאזל היה כתב חידה, שמזמין את יאיר לסדנת יצירה בנקודות בצבעי אקריל, אבל הם לא הספיקו לסיים את הפאזל לפני הסדנה מרוב שהוא היה מאתגר, אז זה היה פאזל בהמשכים.
בסדנה יאיר ואיה יצרו תמונות קנווס וחלוק נחל/לב עץ מקושטים בנקודות שדורשות הרבה סבלנות. יצא מהמם.
פעילות שנת מצווה. ערך אחריות. פאזל מיוחד
פעילות שנת מצווה. ערך אחריות. פאזל מיוחד- גב הפאזל עם כתב חידה
פעילות שנת מצווה. ערך אחריות יצירה בנקודות אקריל
הערך התשיעי– שורשים, עם סבא רוני וסבתא יהודית. הם יצאו בשבת בבוקר לירושלים, כאשר בדרך עצרו למגוון תצפיות וסיורים קצרים, כולל ביקור בכותל המערבי ומנהרות התפילה שבצידו הצפוני וביקור אצל הדוד רחמים של סבא רוני.
לאחר הטיול הגיעו למלון קיסר פרימייר לארוחת ערב ואז יצאו לטיול במתחם התחנה (תחנת הרכבת הישנה בירושלים) וחזרו לישון במלון.
ביום ראשון בבוקר ביקרו בכנסת, ראו את אולם קבלת הפנים, אולם מליאת הכנסת וחדרי וועדות הכנסת, וכמובן שאכלו במזנון הכנסת.
אחרי הסיור הזה נסעו למאה שערים, שכונת מגוריה של סבתא של סבא רוני- רבקה (מרים) ז״ל, שם אכלו במסעדה תימנית בסמוך לביתה, וטיילו בסביבות הבית בליווי הסברים ונוסטלגיה מימי ילדותו של סבא בשכונה.
הסיור הסתיים בהר המנוחות בחלקת התימנים בה קבורות סבתו ודודותיו של סבא.
פעילות שנת מצווה. ערך שורשים סיור בירושלים.
פעילות שנת מצווה. ערך שורשים סיור בירושלים.
הערך העשירי  מסורת. את המשימה הזו יאיר עשה עם אבא ליאור במשך מספר חודשים.
במסגרת המשימה היו כ 10 מפגשים קבוצתיים, חלקם של בני מצווה לבד וחלקם עם מבוגר משמעותי (אבא במקרה הזה), שבהם יאיר ועוד כמה חברים חדשים למדו על המסורת היהודית, על מצוות, תשמישי קדושה, איך לכתוב דרשה, מהי פרשת השבוע ועוד. בנוסף למפגשים המרתקים האלו, שנעשו כולם בגובה העיניים ובשיח נעים, יאיר התחיל ללמוד לעלייה לתורה שלו, שתתקיים בע״ה בדיוק לפני ראש השנה.
מסתבר שכאשר יש לך שורשים תימניים, זה טיפה יותר מאתגר למצוא מישהו שילמד אותך לקרוא בניגון המתאים וגם שהלימוד יהיה מעניין וחווייתי, אבל אתגר כזה לא מייאש אותנו, ובעזרתה האדיבה של גלית כהן-קדם, רבת הקהילה הרפורמית בחולון, מצאנו רב צעיר ומקסים שלימד את יאירוש איך לקרוא את הפרשה שלו בניגון התימני שאנחנו מכירים ואוהבים מבית הכנסת שלנו.
פעילות שנת מצווה. ערך מסורת. לימוד לעלייה לתורה
פעילות שנת מצווה. ערך מסורת. הנחת תפילין
הערך האחד-עשר–בטחון עצמי. יאיר בחר לעשות את המשימה הזו איתי (אמא שלו) ועם זהר (אחותו הקטנה). בחרנו שיר ״משהו חדש מתחיל״ שאותו למד לתופף בשיעורי התופים שלו, אני למדתי לנגן את השיר בגיטרה, וזהר ואני התאמנו על השירה, כדי שנופיע עם השיר בחגיגות בר המצווה של יאיר.
כדי שהשיר יהיה מושלם החלטנו להוסיף אמנית אורחת- דודה נועה שלמדה לנגן אותו על פסנתר.
במשך כמה חודשים התאמנו ועשינו חזרות בבית, בבי״ס ״קצב״ וגם באולפנים של ״יוניטי״ בתל אביב.
ממש כמה שבועות לפני העליה לתורה נסענו לאמירים והקלטנו את השיר באולפן מקצועי- תופים, גיטרה, פסנתר, שירה ושייקר.
כמובן שניצלנו את ההזדמנות ועשינו טיול בסביבה, כולל לינה בסופ״ש.
פעילות שנת מצווה. ערך בטחון עצמי. הקלטות באולפן.
פעילות שנת מצווה. ערך בטחון עצמי. הקלטות באולפן.
הערך השניים-עשר– מקוריות. במקור רציתי שיאיר יכין סרטון וידאו עלילתי שיוקרן באירוע בר המצווה, אבל בסוף החלטנו לעשות קליפ עבור השיר שהקלטנו במשימה הקודמת.
ישבתי עם יאיר ועברנו שורה שורה על הטקסט שבשיר, ציירנו שמשות של אסוציאציות ובדקנו מה המשמעות של המילים עבורו ואיך הוא מדמיין את הקליפ והסצנות שבו.

אחרי שהקונספט היה מתוכנן, צילמנו את הקליפ בכל סיטואציה מתאימה, כולל בחלק מצילומי הבוק שלו בים ובמתחם התחנה, בחזרות ועוד.
היו כמה קטעים מאתגרים שלקח לנו הרבה זמן לחשוב עליהם, אבל בסוף מצאנו פתרון להכל, ובעיניי יצא קליפ מושלם.

הערך השלושה-עשר בונוס – הנאה מהחיים, עם האחיות תהל וזהר. המשימה היתה לבלות וליהנות, במשהו ששלושתם יבחרו וירצו לעשות יחד. איכשהו הם לא הצליחו להיסגר על משהו ששלושתם רוצים לעשות, אז בינתיים המשימה נדחתה למועד לא ידוע, אבל אל תדאגו, הם נהנו מאד בכל השנה רצופת האטרקציות הזו.
פעילות שנת מצווה. הנאה מהחיים. סופ״ש בצפון
פעילות #שנת_מצווה הסתיימה ממש לפני יום ההולדת ה-13 של יאיר, שאותו חגגנו באירוע עלייה לתורה קסום ומיוחד.
הסיפור המלא על האירוע בפוסט הבא וגם בפייסבוק .
 
אהבת? אשמח לשיתופים ותגובות.
רוצה גם מעטפות מעוצבות עם ערכים בהתאם למשימות המצווה שלכם? אפשר להזמין אצלי בחנות:

כתיבת תגובה

פוסטים אחרונים